Zní to jako paradox: cestovat 9 000 km daleko, a nakonec utratit méně než v sousední evropské zemi. Jenže přesně tohle se děje v situaci, kdy se silná koruna potká se slabým jenem.
Když si dáte v Tokiu kvalitní kafe za 36 Kč, levné sushi za 120 Kč a přespíte za cenu hostelu v Brně, začne vám vrtat hlavou: jak to, že Japonsko není tak drahé, jak si většina lidí myslí.
Sushi levnější než smažák, elektronika bez daně a ubytování, které vám nezruinuje rozpočet. Cesta do Japonska se v roce 2025 vyplatí více než kdykoliv předtím. Jak je to možné?
V roce 2015 jste za 100 jenů zaplatili přes 25 korun. V roce 2025? Jen 15–16 korun, což je třetina ceny dolů. Pro českého cestovatele je tak vše reálně zlevněné o 30–40 %. Kombinace slabého jenu a silné koruny tak znamená, že dovolená v Japonsku je dnes levnější než výlet po západní Evropě.
Japonská ekonomika už desítky let trpí stagflací a deflací a Bank of Japan se snaží stimulovat inflaci a ekonomický růst. Japonská centrální banka si dlouhodobě drží nejnižší úrokové sazby na světě, které byly po většinu posledních let na nule nebo dokonce záporné. Ve zbytku světa (USA EU, ČR) naopak dochází k prudkému zvyšování sazeb kvůli inflaci. Co to znamená? Zvyšuje se rozdíl mezi výnosy v Japonsku a jinde a kapitál tak utíká od jenu k měnám s vyšším úrokem. Investoři se jenu zbavují a jeho hodnota tím pádem vůči ostatním měnám (včetně koruny) klesá.
Japonská ekonomika navíc neroste tak rychle, což je způsobeno nízkou produktivitou, stárnutím populace a slabou domácí poptávkou. Všechny tyto faktory oslabují důvěru investorů v dlouhodobé vyhlídky japonské ekonomiky a snižují tím poptávku po japonské měně, což způsobuje slabší kurz.
Věděli jste, že jako turista máte v Japonsku možnost nakoupit v některých obchodech bez DPH (10 %) a odvézt si vše od elektroniky, přes kosmetiku a oblečení až s 10% slevou?
Tahle finanční výhoda prvních pár dní unikala i nám. Pak jsme se jí ale snažili využít, kde to jen šlo. A jak to celé funguje?
Pokud v obchodě nakoupíte zboží minimálně za 750 Kč, stačí při placení předložit pas a obchod vám odečte daň rovnou z ceny nebo vám vystaví refund v letištní zóně. Zboží vám pak zabalí do tašky, kterou během pobytu nesmíte otevřít a musíte si zboží do 30 dnů odvézt.
Ale pozor! Japonci to nedělají z dobré vůle k nám. Jedná se o ekonomicky promyšlený nástroj, který podporuje domácí spotřebu. Japonsko dlouhodobě bojuje s nízkou poptávkou svých obyvatel, kteří jsou spíše šetřiví. Turisté přivážejí čerstvé peníze ze zahraničí, které se pak točí japonskou ekonomikou a pomáhají jí růst. Zahraniční cestovatel je tak vlastně pro Japonsko ekonomickým přínosem bez dlouhodobé zátěže pro stát – utrácí, nečerpá důchody a nezatěžuje zdravotní systém.
O Japoncích je známo, že jsou velmi pracovití a jsou schopni trávit svůj čas v práci až do večerních hodin. Na žádné velké pauzy na oběd tak nemají čas a rádi využívají služeb mini supermarketu 7 – Eleven, který jsme si i my oblíbili natolik, že jsme do něj minimálně jednou denně zavítali. Jen v samotném Tokyu je rozmístěno na 2820 prodejen 7 - Eleven, v celém Japonsku až 21 500.
Pro každého, kdo chce cestovat chytře a někde ušetřit, je tahle síť spolehlivý parťák — finančně, časově i chuťově. Zatímco v Česku koupíte předraženou bagetu z benzínky, tady si můžete dát plnohodnotné jídlo za pár korun. Pokud si koupíš jídlo v 7 – Eleven 2× denně místo restaurací, ušetříš klidně 600–800 Kč denně – a pořád jíš chutně a relativně zdravě. Za týden je to rozdíl až 5 000 Kč na osobu, což rozhodně není málo.
Jestli plánuješ cestu do Japonska a zároveň nechceš utratit všechnu svou finanční rezervu, čas vyrazit je právě teď!
Líbil se Vám tento článek? Sdílejte ho dál.